poniedziałek, 3 maja 2010

1 maja Dharavi trip:)

W tym roku mój weekend majowy maił tylko 2 dni. Sobota i niedziela:) Dla mnie to było mega dużo gdyż od miesiąca pracuje 6 dni w tygodniu odpracowując moją wycieczkę na południe:) Korzystając z danego mi czasu zorganizowałem wycieczkę do Dharavi:)
Dharavi jest to 2 największy Slums na świecie:) Mieści się w samym centrum Bombaju. Granice tego terenu układają się w kształt serca, dlatego mówi się, że Daravi jest sercem Bombaju. Nasuwa się teraz tylko jedna myśl... Jakie serce taka i reszta ciała. W tym przypadku brudna, zatłoczona w niektórych miejscach toksyczna:)  
Dharavi zajmuje powierzchnie przeciętnego Polskiego osiedla, z tą różnicą, że nie żyje tu 15 000 ludzi tylko 2,5 miliona:):):) to 2 razy więcej niż w Warszawie. Według nieoficjalnych statystyk w Bombaju żyje 24mln ludzi z czego 55% żyje w slumsach, dla ciekawości dodam ze slumsy zajmują tylko 8% powierzchni miasta. Teraz możecie sobie wyobrazić jak tu jest tłoczno:)

Podczas wycieczki na slums nie wolno używać aparatów dlatego wszystkie zdjęcia jakie tu pokazuję są ściągnięte z internetu. Może wam się wydawać, że taki slums to tylko syf i bieda, że taki teren w centrum można by było lepiej wykorzystać. Może i prawda ale Dharavi ma także inną stronę. Jest to jedno z najbardziej produktywnych miejsc w Bombaju. Drugi największy w Indiach producent wyrobów skórzanych. Tu szyje się dla takich marek jak Gucci, Prada itd. Manufaktura za manufakturą. Do tego miejsca sprowadzane są plastikowe butelki z USA w celu recyklingu.
Dharavi to jest miejsce biznesu. Może wygląda strasznie, ale ludzie to miejsce kochają. Nasz przewodnik pokazywał nam domki z blachy mniej więcej 2x2m gdzie żyją bardzo bogate rodziny. Ludzie ci mają mieszkania w najdroższych dzielnicach Bombaju ale poprzez sentyment nie mogą się wyprowadzić. W Indiach ludzie lubią żyć na kupie. Wszystko robić razem. Nieraz 8 osobowa rodzina mieszka w pokoju mniejszym od mojego:)  
 

Ostatnio czytałem artykuł na internecie, że więcej ludzi w Indiach ma dostęp do komórki niż do ubikacji:):):) Ciężko to sobie nawet wyobrazić, ale taka jest prawda. Wycieczka po slumsie była bardzo pouczająca. Uważam, że każdy kto ma okazje powinien tu przyjść i zobaczyć to na własne oczy. Takiego brudu jak tu jest to jeszcze nigdy na pewno nie widzieliście. Ja nie rozumiem tylko jednego.... Dlaczego Ci ludzie nie chcą żyć w czystym środowisku!!!!

5 komentarzy:

  1. bardzo ciekawy blog. Czytam z niezmiernym zapałem. od razu stają mi przed oczyma obrazki, które zapamiętałam z własnej wyprawy do Indii. Nic dodać nic ując. Pozdrowienia z Poznania. Ania

    OdpowiedzUsuń
  2. trochę mnie jednak dziwią uśmichy ":)" w nieodpowiednich wydawałoby się miejscach np. "Dharavi jest to 2 największy Slums na świecie:) "

    OdpowiedzUsuń
  3. Jednak uśmichy :) o dziwo tutaj pasują. W Dharavi ludzie wydają się być szczęśliwsi niż w większości bogatych i uporządkowanych "rajach" na ziemi

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam!! Orientujesz się może jaki los czeka Dhavari? zosało już sprzedane?

    OdpowiedzUsuń
  5. Ponowawiam pytanie czy Dharavi zostalo juz sprzedane?

    OdpowiedzUsuń